طول عمر لمینت دندان

طول عمر لمینت دندان

داشتن لبخندی زیبا یکی از ویژگی های منحصر به فردی است که امروزه هرکسی به دنبال آن است، مخصوصا کسانی که ظاهر دندان هایشان چندان جالب نیست. اگر می خواهید لبخندی زیبا داشته باشید باید به سلامت دندان ها مخصوصا شکل ظاهری آنها توجه ویژه ای داشته باشید. یکی از روشهایی که کمک می کند لبخند جذابی داشته باشید انجام لمینت دندان است. در جراحی لمینت با استفاده از مواد سفید رنگ یا همرنگ با دندان شما، عیب های دندان مثل لک، تیرگی، فاصله بین دندان ها و هر ایراد دیگری که داشته باشند برطرف می شود و ظاهر زیبایی به دندان شما می بخشد. لمینت دندان پوششی نازک از جنس پرسلن و یا سرامیک می باشد که توسط دندانپزشک زیبایی به دندان ها وصل می شوند و ظاهر زیبایی را به دندان شما می دهد. برای انجام لمینت دندان، مقدار خیلی کمی از مینای دندان را برای آماده سازی تراش میدهند تا لمینت به درستی و راحتی به دندان پیوند بخورد.

یکی از عوامل مهمی که هنگام لمینت باید به آن توجه کنید، طول عمر و ماندگاری لمینت است. در این مقاله قصد داریم انواع لمینت و عوامل تاثیر گذار بر طول عمر آنها را بررسی کنیم.

انواع لمینت و طول عمر آنها

هنگامی که تصمیم گرفیتد لمینت دندان را انجام دهید حتما از پزشک بخواهید در مورد انواع لمینت و طول عمر و ماندگاری آنها توضیحاتی به شما بدهند. در ادامه انواع لمینت و طول عمر هر کدام را توضیح خواهیم داد.

1.لمینت سرامیکی(پرسلن ونیر)

لمینت سرامیکی یا همان پرسلن ونیر یک لایه نازک از جنس سرامیک و به قطر 5 تا6 میلی متر است. لمینت های سرامیکی از نظر مقاومت و ثابت بودن رنگ، بهتر از لمینت های کامپوزیتی هستند، همچنین ظاهر زیباتری نیز دارند و به علت داشتن سطح براق و صاف، کمتر دچار لک و تیرگی می شوند.

محبوبیت لمینت پرسلن بخاطر طول عمر بالای آن است. طبق تحقیقات صورت گرفته این نوع لمینت می تواند تا 10 سال و بیشتر دوام داشته باشد.

2.ونیر کامپوزیت

برای استفاده از ونیر کامپوزیت نیازی به تراشیدن و قالب گیری نیست، این لایه به صورت مستقیم و با استفاده از اشعه روی دندان چسبیده می شود. قیمت و ثبات رنگ ونیر کامپوزیت کمتر از لمینت سرامیکی است. اگر دندان دچار آسیب دیدگی، ترک و یا شکستگی شده باشد، از ونیر کامپوزیت استفاده می شود. ونیر کامپوزیت به دو روش مستقیم و غیرمستقیم ساخته می شود. در روش مستقیم ونیر کامپوزیت توسط پزشک و به شکل دلخواه روی دندان قرار می گیرد. در روش غیرمسقیم ابتدا مواد در آزمایشگاه ساخته می شود، سپس در مطب روی دندان قرار می گیرند. طول عمر ونیر کامپوزیت بین 5 تا 8 سال می باشد.

لمینت دندان

چه کسانی باید از لمینت استفاده کنند؟

لمینت و کامپوزیت کاربرد دمانی ندارند و تنها برای زیبایی استفاده می شوند. اگر می خواهید لمینت انجام دهید باید ابتدا پایه و ریشه دندان سالمی داشته باشید، اگر دندان دچار عفونت، کرم خوردگی یا هر مشکل دیگری است ابتدا آن را درمان کنید و سپس جراحی لمینت را انجام دهید. به طور کلی اگر دندان شما دچار مشکلاتی است که ظاهر ناخوشایندی به آنها داده می توانید لمینت را انجام دهید، برخی از این موارد شامل:

1.تغییر رنگ ظاهری دندان ها، برای مثال اگر دندان هایتان تیره و کدر شده اند.

2.برای رفع ترک و شکستگی دندان.

3.مرتب کردن دندان ها.

4.درمان و اصلاح فاصله زیاد بین دندان ها.

5.برطرف کردن کجی و کوتاه و بلند بودن دندان ها.

عوامل تاثیر گذار بر طول عمر لمینت

برای اینکه لمینت طول عمر و ماندگاری بالایی داشته باشد، سعی کنی تا حد ممکن دستورالعمل های پزشک را رعایت کنید تا بتوانید حداکثر استفاده را از لمینت ها داشته باشید، در ادامه چند راهکار عملی و ساده برای مراقبت از لمینت آورده شده است.

1.رعایت منظم بهداشت دهان و دندان:شستن و تمیز کردن مرتب و روزانه دندان و لمینت کمک زیادی به طول عمر آن می کند. زیرا با پاک کردن جرم ها و باکتری ها از روی سطح دندان مانع از پوسیدگی و خراب شدن لمینت می شوید.

2.از خوردن غذاهای سفت خودداری کنید:درست است که جنس لمینت به گونه ای است که مقاومت بالایی دارد ولی به هرحال مانند دندان های طبیعی نیست و ممکن است با ضربه شکسته شود. بنابراین سعی کنید از خوردن آجیل و غذاهای سفت خودداری کنید.

3.اصلاح برخی عادت های رفتاری اشتباه: استرس و خشم گاهی سبب می شود ناخودآگاه دندان ها را روی هم فشار دهید و یا دچار دندان قروچه باشید و این خود باعث ضربه زدن به دندان و لمینت می شود. همچنین عادت جویدن ناخن یا هر شیئ محکمی یک عادت غلط است که به مرور باعث خراب شدن لمینت و کم کردن طول عمر آن می شود.

4.مراجعه منظم به پزشک: علاوه بر رعایت نکات بالا باید حتما هر شش ماه یا یک سال به مطب دندانپزشک مراجعه کنید و چکاپ کاملی از دهان، دندان و لمینت ها داشته باشید. هر مشکل یا شکستگی اگر به موقع تشخیص داده شود می توان خیلی راحت آن را درمان کرد. در برخی افراد لمینت سبب حساسیت می شود و یا به عبارتی با دهان و دندان آنها سازگاری ندارد، پزشک با تشخیص به موقع می تواند آن را درمان کند.

آیا لمینت نیاز به تعویض دارد؟

اگر بعد از انجام لمینت مراقبت های لازم را نداشته باشید، شاید مجبور شوید بعد از مدت کوتاهی بری تعویض آن اقدام کنید. همانطور که گفتیم لمینت طول عمر بالایی دارد ولی اگر به هر دلیلی موارد زیر را مشاهده کردید، باید برای تعویض اقدام کنید.

1.هنگامی که لمینت به عللی دچار فرسودگی، ترک خوردگی و یا شکستگی می شود.  2.گاهی دندان زیر لمینت دچار پوسیدگی می شود که در این هنگام دندانپزشک باید لمینت را برداشته و بعد از درمان دندان پوسیده، لمینت را عوض کند.

3.بهداشت پایین دهان و دندان می تواند سبب جدا شدن لمینت از لثه شود. اگر به بهداشت دهان اهمیت ندهید با تحلیل رفتن لثه، لمینت از دندان جدا می شود.

4.اگر دندانپزشک مهارت کافی نداشته باشد و قالب گیری دندان را به درستی انجام ندهد کاشت لمینت موفقیت آمیز نخواهد بود و بعد از مدتی نیاز به تعویض دارد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *