بهترین زمان جراحی دندان عقل

دندان عقل در سنین 18 تا 25 سالگی در دهان ظاهر می شود و به عنوان آخرین دندان دائمی در فک رشد می کند و پشت دندان های آسیایی قرار دارد. به طور معمول چهار دندان عقل وجود دارد ولی برخی افراد ممکن است دو یا سه دندان عقل داشته باشند. در برخی افراد ممکن است دندان عقل به طور کامل رشد نکند و زیر لثه باقی بماند که به آن دندان عقل نهفته می گویند.

گاهی ممکن است به علت مشکلاتی مثل رشد نامناسب دندان عقل نیاز به جراحی و برداشتن دندان باشد. البته در حالت معمول نیز خیلی اوقات نیاز است که دندان عقل جراحی شود. در ادامه این مقاله می پردازیم به زمان مناسب برای جراحی و کشیدن دندان عقل.

چه زمانی باید به برداشتن دندان عقل فکر کرد؟

از آنجایی که دندان عقل آخرین دندانی است که رشد می کند در اکثر مواقع فضای کافی برای رشد ندارد، به همین علت ممکن است باعث درد یا عفونت شود و در نتیجه نیاز به برداشتن و جراحی پیدا کند. با این حال، خیلی اوقات هیچ مشکلی نیست ولی دکتر برای پیشگیری از مشکلات احتمالی آینده توصیه می کند که دندان عقل برداشته شود، البته هیچ اجباری نیس و این کاملا به نظر بیمار بستگی دارد. در صورتی که دندان شما شرایط زیر را دارد هیچ نیازی به جراحی نیست.

1.دندان عقل تان کاملا سالم باشد.

2.به طور کامل رشد کرده باشد و از نوع نهفته نباشد.

3.در جای مناسب خودش رشد کرده باشد و مزاحمتی برای دندان های اطراف نداشته باشد.

4.به گونه ای باشد که بتوانید به راحتی آن را مسواک بزنید و نخ دندان بکشید.

گاهی رشد دندان عقل سبب مشکلاتی مثل سردرد یا درد دندان های آسیایی می شود که می تواند آزاردهنده و مزمن باشد. اکثر جراحان و متخصصان دندان می گویند بهتر است قبل از شروع این مشکلات و دردها، دندان عقل جراحی و برداشته شود. اگر به هر دلیلی نتوانستید قبل از شروع این دردها دندان عقل را بردارید، بهتر با شروع اولین درد به دندانپزشک مراجعه کنید و در اسرع وقت نسبت به جراحی دندان عقل اقدام کنید تا دچار مشکلات بیشتری نشوید. دندان عقل در افراد مختلف، سرعت رشد متفاوتی دارد، به همین دلیل نمی توان زمان و سن مشخصی برای جراحی دندان در نظر گرفت. به طور معمول، اکثر مردم در سن 17 تا 25 سالگی اقدام به کشیدن دندان عقل می کنند. اما برخی افراد نیز بین سن 14 تا 15 سالگی جراحی دندان عقل را انجام می دهند، برخی نیز ترجیح می دهند تا 25 الی 30 سالگی صبرکنند.

چگونه بفهمیم زمان برداشتن دندان عقل فرارسیده است؟

یکی از مهم ترین کارهایی که می توانید برای مراقبت از دندان های خود انجام دهید مراجعه مرتب به دندانپزشک هر شش ماه یا سالی یک بار است، زیرا با این کار از سلامت دندان های خود مطلع می شوید و در صورت وجود مشکل می توانید به موقع برای درمان اقدام کنید. هنگام مراجعه، دندانپزشک از کل دهان شما رادیوگرافی می گیرد، این کار برای تشخیص پوسیدگی و سایر مشکلات دندان انجام می شود، اما برای بررسی رشد دندان عقل نیز به کار می رود. با عکس برداری و چکاپ مرتب از بروز هر گونه مشکلی برای دندان هایتان جلوگیری می کنید.

هنگامی که مشخص شد دندان عقل دارید، دندانپزشک رشد آن را بررسی می کند. مواردی که هنگام عکس برداری مورد توجه قرار می گیرند شامل: جهت رشد دندان عقل، بررسی اینکه دندان عقل از نوع نهفته است یا اینکه به طور کامل رشد کرده، هستند. با در نظر گرفتن این عوامل می توان زمان و اینکه آیا اصلا نیازی به جراحی هست یا نه را مشخص کرد.

آیا زمان مشخصی برای جراحی دندان عقل وجود دارد؟

اغلب دندانپزشکان و جراحان دندان ترجیح می دهند قبل از اینکه ریشه دندان ها به طور کامل رشد کند و شکل بگیرد، جراحی دندان عقل را انجام دهند. هنگامی که ریشه دندان شکل می گیرد، کار جراحی سخت تر می شود و زمان بهبودی نیز طولانی تر می شود. برداشتن دندان قبل از اینکه ریشه به طور کامل شکل بگیرد خطر عوارض ناشی از عمل را کاهش می دهد و علاوه بر این، پروسه بهبودی نیز سریع تر اتفاق می افتد.
سنی که در آن ریشه دندان عقل به طور کامل شکل می گیرد در افراد مختلف متفاوت است. با این حال، معمولا در سنین 14 تا 18 سالگی اتفاق می افتد.

آیا فکر می کنید جراحی دندان عقل فقط باید در جوانی انجام شود؟

درست است که توصیه می شود در دوران نوجوانی دندان عقل خود را بردارید، ولی به این معنا نیست که در سنین پیری یا زودتر از نوجوانی نمی توان این کار را انجام داد. برداشتن و جراحی دندان عقل در هر سنی می تواند انجام شود. اگر کشیدن دندان عقل در سنین بالاتر انجام شود ممکن است عوارضی داشته باشد، هرچه سن هنگام جراحی دندان عقل بیشتر باشد خطر ابتلا به عفونت، حفره های خشک و کند شدن روند بهبودی نیز بیشتر می شود. در جوانی به علت اینکه بدن در حال رشد است هر زخمی سریع تر ترمیم می شود، جراحی دندان عقل نیز از این قاعده مستثنی نیست و اگر در سنین پایین انجام شود، بیمار عوارض کمتری را تجربه می کند و جای زخم نیز سریع تر خوب می شود.

دندان عقل

عمل جراحی دندان عقل چگونه انجام می شود؟

اکثر جراحی های دندان عقل به صورت سرپایی انجام می شود و به علت استفاده از مواد بیهوشی تقریبا هیچ دردی را حین عمل احساس نمی کنید. استفاده از بیهوشی برای آرامش خاطر بیمار انجام می شود.

هنگام جراحی، اگر دندان عقل به طور کامل رشد نکرده باشد یا به اصطلاح نهفته باشد، جراح برای اینکه بتواند به دندان دسترسی داشته باشد، برش کوچکی روی لثه ایجاد می کند، ولی اگر دندان به طور کامل رشد کرده باشد نیازی به این کار نیست. سپس دندان را به چهاربخش کوچک برش می دهد تا راحت تر بتواند آن را از داخل لثه خارج کند. در برخی موارد اگر دندان کاملا نهفته باشد یا ریشه خیلی عمیق باشد، ممکن است لازم باشد بخشی از استخوان فک برداشته شود.