حاملگی و سلامت دندان ها در دوران بارداری

حاملگی و سلامت دندان ها در دوران بارداری

برخی زنان هنگام حاملگی با مشکلات مربوط به دندان روبرو می شوند، به همین دلیل مراقبت از دندان ها در دوران بارداری هم برای مادر و هم نوزاد لازم است. بنابراین حتما مراجعه به دندانپزشک در طول حاملگی را جز کارهای ضروری خود قرار دهید.

مراقبت از دندان ها قبل از حاملگی

در دوران بارداری تغییر هورمون ها بر روی لثه و دندان ها تاثیر می گذارند و مشکلاتی را برای آنها بوجود می آورد، به همین دلیل برای جلوگیری از این مشکلات بهتر است قبل از حاملگی مراقبت های زیر را به طور مرتب انجام دهید:

1.شستن دندان ها با خمیر دندان حاوی فلوراید، حداقل دو بار در روز.

2.استفاده از نخ دندان یک بار در روز.

3.داشتن رژیم غذایی سالم و کم شکر.

4.اجتناب از کشیدن سیگار و تنباکو و خوردن مشروبات الکی.

5.مراجعه به دندانپزشک هر شش ماه یا سالی یک بار.

علت مشکلات مربوط به دندان در دوران حاملگی

برخی از دلایل رایج برای بیماری های مربوط به دندان در دوران بارداری شامل موارد زیر هستند:

1.بیماری های مربوط به لثه: ژنژیویت یا التهاب لثه، بیماری است که معمولا در سه ماهه دوم بارداری اتفاق می افتد و علائم آن شامل: تورم و خونریزی لثه که بیشتر هنگام مسواک زدن و کشیدن نخ دندان رخ می دهد، هستند.

بیماری پریودنتال یا عفونت در بافت نگهدارنده دندان که ناشی از التهاب لثه درمان نشده است، می تواند باعث خراب شدن و از دست رفتن دندان شود.

2.استفراغ و بالا آوردن: هورمون های حاملگی باعث ضعیف شدن ماهیچه هایی می شوند که غذا را داخل معده نگه می دارند، رفلاکس معده یا استفراغ می تواند اسیدهای قوی معده را روی دندان های شما بریزد و با تکرار استفراغ مینای دندان آسیب می بیند و خطر پوسیدگی افزایش پیدا می کند.

اگر حالت تهوع و استفراغ دارید بهتر است از مسواک زدن بلافاصله بعد از استفراغ خودداری کنید و دهان خود را تنها با آب خالی بشویید.

3.تمایل به خوردن شیرینی و مواد غذایی حاوی قند: برخی زنان در دوران حاملگی هوس خوردن غذاهای شیرین و قندی را می کنند، اما همانطور که می دانید این مواد برای دندان ها مضر هستند، پس بهتر است به جای استفاده این مواد از میوه های تازه استفاده کنید. اما اگر به هر دلیلی مواد شیرین خوردید سعی کنید بلافاصله از دهانشویه حاوی فلوارید استفاده کنید.

4.حالت تهوع هنگامی که مسواک می زنید: گاهی هنگام مسواک زدن دندان های عقب بویژه در دوران حاملگی حالت تهوع به انسان دست می دهد. برای جلوگیری از این کار بهتر است از مسواک های کوچک استفاده کنید و یا اگر به طعم خمیر دندان حساسیت دارید حتما آن را عوض کنید.

چگونه در دوران حاملگی درد دندان را تسکین دهیم؟

معمولا در دوران حاملگی برای جلوگیری از آسیب های احتمالی، بهتر است از خوردن مسکن به طور خودسرانه اجتناب شود. اما گاهی لازم می شود و ممکن است تا هنگام مراجعه به دندانپزشک نتوانید درد دندان را تحمل کنید و مجبور شوید داروی مسکن استفاده کنید. اگر نیاز به مسکن پیدا کردید با مشورت پزشک می توانید داروهای زیر را مصرف کنید:

1.استامینوفن(اما از خوردن ایبوپروفن، آسپرین و داروهای ضدالتهابی غیر استروییدی خوداری کنید).

2.بنزوکائین(ژل بی حس کننده).

3.استفاده از کمپرس آب سرد.

4.شست و شوی دهان و دندان با آب نمک.

درمان های خانگی برای دندان درد و خونریزی لثه در دوران بارداری

گاهی اوقات در کنار داروهای شیمیایی و یا به تنهایی می توان از مواد و درمان های خانگی برای تسکین یک درد استفاده کرد. در ادامه چند روش و ماده خانگی برای کاهش دردهای مربوط به دندان در دوران حاملگی را ذکر می کنیم.

1.میخک

میخک به عنوان یک ضدعفونی کننده قوی می تواند داروی موثری در درمان مشکلات مربوط به عفونت دندان و لثه باشد. با کمک این گیاه می توانید از شر عفونت های باکتریایی خلاص شوید. برای این کار میخک را بجوید و یا روغن آن را روی لثه و دندان های خود بمالید تا درد تسکین پیدا کند.

2.انار

انار دارای خواض ضدباکتریایی قوی است که می تواند در حفظ سلامت دهان و دندان مفید باشد و به خوبی جرم های دندان را پاک کند. برای این کار می توانید 30 میلی لیتر آب انار را در یک فنجان حل کنید و مانند دهان شویه هر روز دندان های خود را با آن بشویید و با این کار باکتری های تشکیل شده روی دندان را تا 32 درصد از بین ببرید. حتما از میوه تازه استفاده کنید و از افزودن شکر به آن خودداری کنید.

3.آلوئه ورا

این گیاه با خواص ضدباکتریایی، ضدقارچ و ضد میکروبی یکی از بهترین درمان ها برای دردهای مربوط به دندان است. همانطور که می دانید در دوران بارداری لثه ها بسیار حساس می شوند، این گیاه کمک زیادی به کاهش التهاب، تورم و خونریزی لثه ها می کند. از آنجایی که آلوئه ورا در اشکال مختلف مانند آبمیوه، مکمل، ژل، دهانشویه و خمیردندان موجود است، می‌توانید بر اساس نیاز خود محصول مناسب را انتخاب کرده و از آن استفاده کنید.

4.جوش شیرین

این ماده یک خنثی کننده قوی برای اسیدهای مختلف است. استفاده از آن نیز بسیار ساده است، تنها کاری که باید انجام دهید این است که مسواک خیس را به کمی پودر جوش شیرین آغشته کنید و دندان های خود را با آن مسواک بزنید. همچنین می توانید جوش شیرین را روی خمیر دندان بریزید و سپس دندان ها را مسواک بزنید. بهتر است دو تا سه بار در روز و بعد از غذا این کارها را انجام دهید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

7.زردچوبه

از آنجایی که زردچوبه دارای خواص درمانی زیادی است، در ترکیب با سایر مواد برای درمان مشکلات دندانی نیز استفاده می شود. زردچوبه حاوی کورکومین است که در برابر عفونت و التهاب بسیار موثر است. می‌توانید یک قاشق چایخوری پودر زردچوبه و نصف قاشق چایخوری روغن خردل و نمک را با هم مخلوط کنید تا حالت خمیری مانند پیدا کند، سپس دو بار در روز از این خمیر برای ماساژ لثه‌ها استفاده کنید. زردچوبه به دلیل داشتن کورکومین از رشد سرطان های دهانی نیز جلوگیری می کند.

نکته پایانی

تمام داروهای خانگی ذکر شده در بالا را می توان برای تسکین فوری و همچنین به عنوان اقدامات پیشگیرانه استفاده کرد، زیرا به شما در مراقبت از دندان درد و خونریزی لثه در دوران بارداری کمک می کنند. اما اگر درد یا خونریزی کاهش پیدا نکرد، حتما با دندانپزشک خود تماس بگیرید. از مصرف خودسرانه داروها بدون نسخه پزشک جدا خوداری کنید، زیرا ممکن است تاثیر منفی روی شما و جنین داشته باشند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *