آیا استفاده از مسواک برقی ضروری است؟

آیا استفاده از مسواک برقی ضروری است؟

پیشرفت تکنولوژی در همه زمینه ها کمک زیادی به راحت تر کردن شیوه زندگی کرده است. مسواک های برقی یکی دیگر از وسایل الکترونیکی هستند که مثل اکثر وسایل مزایایی برای ما دارند، البته معایب خاص خود را نیز دارند. اما از انجایی که مزایای آنها بیشتر است افرادی زیادی تمایل به خرید دارند و به طور مرتب استفاده می کنند. مسواک های برقی برای کودکان، سالمندان و افرادی که معلولیت خاصی دارند و یا نمی توانند از دست های خود استفاده کنند، می تواند انتخاب مناسبی باشد.

اولین و مهم ترین راه مراقبت از دهان و دندان مسواک زدن است، تفاوتی هم در مدل مسواک ندارد، تنها چیزی که اهمیت دارد استفاده صحیح و منظم از مسواک است. طبق گفته انجمن دندانپزشکی آمریکا (ADA)، مسواک های برقی و دستی هر دو در از بین بردن پلاک های دهانی که باعث پوسیدگی و بیماری می شوند، موثر هستند.
مسواک های برقی و دستی هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند، در این مقاله بیشتر به مبحث مسواک های برقی و کاربرد آنها می پردازیم.

به‌ نظر شما، استفاده از مسواک برقی باعث می شود دندان های سفیدتر و لبخندی زیباتر داشته باشید؟ شاید اینگونه نباشد اما برای کسانی که حوصله مسواک زدن ندارند مسواک برقی می تواند گزینه خوبی برای جلوگیری از خراب شدن دندان ها باشد. البته این نکته را بخاطر داشته باشید که قدرت پاک کنندگی مسواک برقی خیلی بیشتر از مسواک دستی است. اکثر افرادی که از مسواک برقی استفاده می کنند از نحوه کار آن رضایت دارند و از خرید آن پشیمان نیستند. مسواک برقی اگر همراه با دهان‌شویه و نخ دندان استفاده شود تا حد زیادی شما را از رفتن به دندانپزشک معاف می کند. مسواک برقی، به صورت مستقیم به دندان ضربه وارد نمی‌کند و از ویبره و چرخش برای تمیز کردن دندان استفاده می‌کند، به همین دلیل این مدل مسواک زدن مانع از آسیب‌دیدن مینای دندان می‌شود.

مزایای مسواک برقی

1.مزیت اول: مسواک برقی با ارتعاش و چرخشی که دارد به راحتی پلاک ها و جرم ها را از روی دندان ها و لثه پاک می کند، لرزش با حرکات ریز مانند به خوبی دندان را تمیز می کند. مطالعات انجام شده نشان می دهند مسواک های برقی نسبت به مسواک های دستی، در از بین بردن پلاک و التهاب موثرتر هستند، به گونه ای که بعد از سه ماه استفاده موثر پلاک ها 21 درصد و التهاب لثه 11 درصد کاهش پیدا می کند. به نظر می رسد مسواک های چرخشی بهتر از مسواک های ارتعاشی هستند.

2.مزیت دوم: مسواک های برقی کار بیشتری انجام می دهند و برای افرادی که نمی توانند زیاد حرکت کنند مفید هستند. مثلا افرادی که:

1.سندرم تونل کارپال دارند.

2.آرتروز دارند.

3.معلولیت های پیشرفته و زیاد دارند.

3.مزیت سوم: مسواک های برقی مجهز به تایمر هستند. تایمر کمک می کند دندان های خود را به اندازه کافی مسواک بزنید و به خوبی پلاک را از روی دندان ها و لثه های خود پاک کنید.

4.مزیت چهارم: هنگامی که مسواک جدید می خرید، در بسیاری از موارد فقط باید سر مسواک برقی را تعویض کنید، بنابراین ممکن است نسبت به دور انداختن یک مسواک دستی، ضایعات کمتری داشته باشد. با این حال، اگر از مسواک برقی یک بار مصرف استفاده می کنید، باید آن را به طور کامل تعویض کنید.

5.مزیت پنجم: یک مطالعه نشان داد افراد هنگام مسواک زدن دندان های خود با استفاده از مسواک برقی تمرکز بیشتری داشتند. این امر تجربه کلی افراد را در مسواک زدن بهبود می بخشد و می تواند به طور بالقوه میزان تمیز کردن دندان های خود را بهبود ببخشند.

6.مزیت ششم: ممکن است سلامت دهان و دندان را در افرادی که دارای ارتودنسی هستند بیشتر کند. تحقیقات نشان می دهد مسواک های برقی به ویژه برای کسانی که از وسایل ارتودنسی استفاده می کنند مفید است، زیرا مسواک زدن را آسان تر می کند.

7.مزیت هفتم: اکثر بچه ها علاقه ای به مسواک زدن ندارند. اگر مسواک برقی برای کودک شما جذاب تر باشد، می تواند به تمیز کردن دهان و ایجاد عادات سالم کمک کند.

8.مزیت هشتم: اگر از مسواک برقی به درستی استفاده شود نه تنها به لثه و مینای دندان آسیب نمی زند بلکه سلامت کلی دهان را نیز بیشتر می کند.

معایب مسواک برقی

1.قیمت آنها نسبت به مسواک های دستی خیلی بیشتر است و به همین دلیل ممکن است همه توانایی خرید آن را نداشته باشند.

2.پیدا کردن سر برس جدید برای تعویض برس قبلی همیشه کار راحتی نیست، زیرا ممکن است خیلی از فروشگاهها آن را نداشته باشند و یا مارک خوبی نداشته باشند. البته می توانید چند عدد اضافی بخرید و در خانه داشته باشید، اما این روش هم ممکن است مقرون به صرفه نباشد.

3.هنگام مسافرت استفاده از مسواک برقی مناسب نیست زیرا ممکن است به برق دسترسی نداشته باشید. شاید مسواک های برقی نسبت به مسواک های دستی ضرر کمتری به محیط زیست بزنند، اما به دلیل استفاده از برق و باتری سازگاری کمتری با محیط زیست دارند.

4.لرزش ایجاد شده هنگام استفاده از مسواک برقی برای همه خوشایند نیست، ضمن اینکه باعث ایجاد بزاق در دهان می شود که ممکن است کثیف باشد.

انتخاب مسواک برای کودکان

بهترین مسواک برای کودکان مسواکی است که برسی نرم داشته باشد و لثه های کودک را اذیت نکند. کودکان می توانند با خیال راحت از مسواک برقی به تنهایی استفاده کنند. با این حال، توصیه می شود هنگام مسواک زدن کودک را زیر نظر داشته باشید تا مطمئن شوید خمیر دندان را بیرون می ریزند و آن را قورت نمی دهد.

مسواک برقی

زمان تعویض مسواک

طبق گفته انجمن ADA همه مسواک ها باید هر سه یا چهار ماه یک بار تعویض شوند. هنگام تعویض مسواک دستی باید آن را کامل بیرون بیندازید، اما برای تعویض مسواک برقی تنها کافیست سربرس آن را تعویض کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *